lørdag 5. januar 2008

USA vs. Norge

Hvor stort er Norge? 385 852 kvadratkilometer er rett, men jeg tenker mer på hvor store er vi ute i verden? Hvor mektig er egentlig lille, rike Norge?

Etter å ha feriert i Texas har min oppfatning blitt endret. Hva vet folk fra andre land om Norge? Noen visste at Norge lå i Europa, noen hadde hørt om Ole Gunnar Solskjær, mens bare hadde hørt om landet. I Houston trodde de fleste Nordmenn var kjempeglade for å få jobbe i USA. Vi i Norge ville til USA fordi vi var fra et så fattigt land. "Ikke direkte fattig," var mitt svar, "men alt er dyrere. Bensinen er hvertfall dobbel pris i Norge." En jente forsto bensinprisene godt. I USA trengte de ikke kjøpe bensinen fra utlandet, de hadde mye olje selv. Derfor var bensinen dyrere i Norge. Personlig gadd jeg ikke kommentere utsagnet engang, sa bare; "totally right!"

Så Norge er ikke noe større eller mektigere enn størrelsene tilsier. Vi er et lite land med mye penger. Mye penger etter antall innbyggere å regne. Vi er et av verdens rikeste land per innbygger, men er ikke et av verdens rikeste land med tanke på nasjonaløkonomien. Derfor har vi ikke mye å si på verdensøkonomien.

1 kommentar:

Leif Harboe sa...

Interessant, jeg hadde litt den samme erfaringen sist sommer. Det var tydelig at folk trodde vi drømte om å få komme og arbeide i paradiset USA. Men for all del - kjekke folk!